- Rivian en Lucid hadden moeite om hun doelstellingen voor 2022 te behalen.
- Lucid leverde slechts 61 procent van de vorig jaar gebouwde auto’s aan klanten.
- Investeerders zullen in 2023 minder begripvol zijn voor tegenvallende resultaten.
- Lees ook: Dit zeggen analisten over de problemen bij de elektrische startups Rivian, Lucid en Canoo: wie staat er redelijk voor en waar gaat het echt slecht?
Jonge automakers Rivian en Lucid hadden in het laatste kwartaal van vorig jaar problemen met de productie, zo blijkt uit hun bedrijfsresultaten. Daarbij groeit het gat tussen het aantal auto’s dat ze maken en het aantal vierwielers dat daadwerkelijk aan klanten wordt geleverd.
Lucid liet onlangs weten dat het 7.180 auto’s in 2022 had geproduceerd. Daarmee streefde de autofabrikant het gestelde doel wel voorbij, maar dit was al twee keer eerder verlaagd. Rivian produceerde 24.337 voertuigen vorig jaar. Het haalde het gestelde doel van 25.000 net niet.
De behaalde resultaten tonen aan dat 2023 een zwaar jaar gaat worden voor EV-startups, stelt vice-president wereldwijde voorspellingen Sam Fiorani van AutoForecast Solutions.
“We komen in een periode waarin het veel lastiger wordt om benodigde investeringen op te halen voor dit soort bedrijven”, zegt Fiorani tegen Insider. Daarmee verwijst hij onder meer naar de stijgende rentes, waardoor geld lenen duurder wordt. “Als investeerder moet je op elke hint van potentiële problemen letten, omdat je nu meer rendement verwacht van je investering.”
Lucid begon 2022 met het doel om 20.000 auto's te bouwen. Het verlaagde dat doel al snel naar tussen de 12.000 en 14.000 auto's, om het vervolgens nog verder te verlagen.
Uiteindelijk kwamen vorig jaar slechts 4.369 auto's bij klanten van Lucid terecht, meldt de autosite Carscoops. Dat komt neer op zo'n 61 procent van het totaal aantal gebouwde bolides.
Maar niet alleen Rivian en Lucid wisten hun doelen voor het vierde kwartaal niet te halen, ook Tesla voldeed niet aan de verwachting van analisten. Dat maakt beleggers onrustig. Waar Tesla zich kon ontwikkelingen in een periode met veel goedkoop geld en een sterke economie, hebben Rivian en Lucid die luxe niet.
"Als je momentum hebt kun je dit gebruiken om door te blijven gaan", zegt Fiorani. "Maar gezien de risicovolle economische situatie, zullen kopers niet snel kiezen voor een relatief onbekend bedrijf."
Gat tussen productie en leveringen groeit
Opvallend is dat de problemen met Lucids poging om de productie op te schalen juist verergerden van het derde naar het vierde kwartaal van vorig jaar.
De bedrijfsresultaten tonen aan dat Lucid tussen het tweede en derde kwartaal grotere stappen in het opschalen van de productie zette dan tussen het derde en vierde kwartaal. Hierdoor kregen minder klanten hun auto geleverd dan gepland was.
In het tweede kwartaal leverde Lucid ongeveer 96 procent van de 700 gebouwde voertuigen aan klanten. In het derde kwartaal bleef het steken op 61 procent. In het vierde kwartaal daalde dat zelfs naar 55 procent van de 3.493 auto's die het in die drie maanden produceerde.
Hetzelfde verhaal is gaande bij Rivian. In het laatste kwartaal van 2022 leverde het 80 procent van de 10.020 geproduceerde auto's aan klanten. In het tweede kwartaal leverde het meer auto's uit dan dat het gemaakt had, en in het derde kwartaal stond de teller op 89 procent.
Gemiddeld haalde Rivian een leveringspercentage van 84 procent over heel 2022. Dat is ietwat lager dan de 86 procent die het over de eerste 9 maanden van het jaar haalde.
Maar uiteindelijk heeft dit waarschijnlijk alleen tot resultaat dat de omzet wat later komt. De auto's die al gemaakt zijn, zijn immers bestemd voor klanten en gaan niet naar dealers waar ze wachten om verkocht te worden.
"Een belangrijke reden waarom Rivian en Lucid het zwaar hebben is dat ze nog steeds niet in alle staten direct aan klanten mogen verkopen, maar dat het via dealers moet gaan", zegt industrie-analist Robby DeGraff van AutoPacific over de markt in de Verenigde Staten. "Voor sommige mensen is dat al iets wat ze tegenhoudt, zeker in het geval van nieuwkomers als Rivian en Lucid."
En het lijkt erop dat de startups dit ook door beginnen te krijgen. Bronnen vertelden Insider dat Lucid een eindejaarsactie onder werknemers hield in een poging om bestaande voorraad te verkopen. Daarvoor werd de prijs van de Lucid Air Grand Touring verlaagd naar het niveau van voor de prijsstijging. Ook poogde het bedrijf het opzeggen van vooruitbestellingen van klanten te stoppen.